Hadet VilVite

Da var jeg ferdig på VilVite! Jeg har vært i praksis der siden februar og har stortrivdes. Det å ikke skulle jobbe der lenger er ganske trist. Vi avsluttet praksisoppholdet med å holde insektsverkstedet vårt i helgen. Det gikk bra, mange nysgjerrige som ville teste ut og lære mer om insekter. Barn i alle aldre lagde sine fantasi-insekt, det ble bygd flere insektshotell og mange hadde spørsmål om hva man kunne gjøre selv for insektene. En gledelig overraskelse var at flere kom til VilVite den helgen spesifikt for verkstedet vårt. Vi hadde og vært så heldige å få låne montre med insekt fra Biologisk institutt. Det å titte på ulike insekter og smake på melbillelarver (her var barna tøffere enn foreldrene) ble populært. Alt i alt en flott avslutning på et gøyalt praksisopphold.

Insektsverkstedet var en vellykket avsluttning på et flott praksisopphold

Jeg kjente til VilVite fra før og hadde derfor en viss ide om hva praksisen ville inneholde, i hvertfall hvordan stedet var. Det var den største grunnen til at jeg ville dit, at mine minner om besøk dit fra barndommen var fra et morsomt og lærerikt sted. Praksisoppholdet overgikk mine forventninger i form av hvor varierte ting vi fikk prøve, hvor godt arbeidsmiljø det er og hvor inkludert jeg følte meg.

Det å få prøve seg på formidling har gjort meg litt tryggere på seg selv og den kunnskapen jeg har. Det er lærdom jeg ikke kunne fått gjennom forelesninger, men noe som bygges opp gjennom erfaring i praksis, det virker motiverende for de andre fagene også. Praksisopphold er en flott måte å bli kjent med de ulike arbeidsplassene man kan ha som biolog i tillegg til å være en god variasjon til studiehverdagen. Jeg er glad jeg tok faget og takknemlig for mulighetene det ga meg.