Praksis hos Statens Naturoppsyn

Hei og velkommen til mitt første blogginnlegg!

Mitt navn er Amalie, jeg er 22 år gammel og studerer for tiden Biologi ved Universitetet i Bergen. Jeg er nå kommet så langt som det siste året på bacheloren min (tiden går fort!!), og ettersom det ikke passet inn med fagene jeg tok sist semester, har jeg valgt å ta BIO298 dette semesteret. Jeg ser virkelig frem til å få prøve meg frem på hvordan det er å jobbe som en biolog. Det blir spennende å få bruke kunnskapen vi suger til oss fra pensumbøkene ut i virkeligheten!

Jeg kommer fra Tysvær (for de som ikke vet så er det kommunen rett ved siden av Haugesund), men har brukt mye av barndommen på holmer og skjær på Bømlo, hvor jeg har en god del familie fra både mamma og pappa sin side. Jeg har alltid vært glad i naturen, og foreldrene mine har alltid tatt meg og søsknene mine ut på tur (den grufulle søndagsturen måtte alltid til). På skolen har naturfag alltid vært en favoritt, og det å få kunne sitte på kaien å fiske eller leke nede i stranden med alt en kunne finne hørte sommeren til. Selv om jeg var glad i naturen så var det aldri noe jeg tenkte at jeg ville studere videre. Det var først på videregående da jeg tok biologi som et valgfag at jeg fant ut at dette var noe jeg kunne tenke meg å finne mer ut av. Planen jeg hadde da jeg startet på bacheloren i biologi var å bli marinbiolog, men etter alt det ulike jeg har lært så har valget om hva jeg vil videre vært vanskelig. Det er så mye spennende en kan velge mellom! Jeg håper på at å ta dette faget vil gi en mer pekepinn på hva jeg vil, eller eventuelt ikke vil.

Jeg har da vært så heldig at jeg skal få jobbe sammen med Statens Naturoppsyn (SNO). Slik jeg har forstått så driver de med mye feltarbeid. De har flere naturreservater i Hordaland som de følger opp. Et eksempel på noe av det vi skal gjøre er å telle salamandere, som jeg ser frem til. De sa at dette er veldig gøy på grunn av at det må skje en gang i mai, og at det må være fint vær ute for at vi skal kunne gjøre det. Jeg er spent på hvordan dette kommer til å bli, for jeg har ikke vært så mye ute i felt utenom feltkurs.

Jeg ser frem til et spennende og læringsrikt semester!