Praksis hos Havforskningsinstituttet

Hallo bloggen!

Mitt navn er Joakim, jeg er 22 år gammel og kommer fra Manger på Radøy. Jeg holder på med det 6. semesteret mitt på bachelorgrad i biologi ved Universitetet i Bergen, og trives godt med det. Jeg har alltid vert glad i naturfag, og liker å forstå naturen rundt oss. Dermed virket det som at biologistudiet kunne være noe for meg. Riktig nok har interessen bare vokst i løpet av studietiden. Jeg har etter hvert siktet meg inn på biologi som har med hav og havbruk å gjøre. Jeg kan ikke påstå å alltid ha vært opptatt av fisk, men jeg har i løpet av studietiden etter hvert utviklet denne interessen.

Jeg har fått plass i faget BIO298, Yrkespraksis i biologi II, hvor jeg har vert heldig nok til å få praksisplass hos Havforskningsinstituttet. Ett av kravene som stilles av studenten i dette faget er å dokumentere arbeidet man gjør i løpet av semesteret i form av blogging, noe jeg aldri har vært borti før, så vi får se hvor bra den delen går. Havforskningsinstituttet driver med mye forskjellig, blant annet har de med oppdrett, forskning, og forvaltning av marine ressurser å gjøre.

Jeg valgte BIO298 for å få sjansen til å bruke noe av teorien og erfaringen studietiden har gitt med i en arbeidssammenheng. Noe av det som virker mest spennende angående faget er at arbeidet studentene skal utføre er ikke i seg selv satt opp med hovedformål om at vi skal lære, men er satt opp slik at bedriften skal bruke oss som arbeidere. Dette gir da konkret bransjeerfaring. Jeg gleder meg, og ser veldig fram til det jeg håper blir et møte med virkeligheten i arbeidslivet. Som student bruker en mange timer med hodet hengende over lærebøker, og av og til kan det føles som om det eneste man sitter igjen med er vondt i nakken.

Det nærmeste jeg kommer å ha erfaring med å drive arbeid innen biologi fra før er laboratorie- og feltkurs jeg har vert gjennom i løpet av studiet. Med andre ord ingen erfaring. Jeg forventer at praksisperioden blir utfordrende på flere måter.

Forhåpentligvis blir dette en veldig verdifull opplevelse, da både i faglig sammenheng og ellers.

– Vi blogges!