Studentferd i Hardanger

Så ukene gikk, eksamener tok over og  jeg sluttet i en jobb og startet i en annen.

Kort sagt så hadde jeg mye å gjøre, men til slutt klarnet dagene opp og jeg var tilbake på labben på NIBIO Ullensvang. Igjen i nydelig vær og fantastisk norsk natur, men mine dager endte opp på labben igjen.

Igjen var det disse bankeprøvene som skulle sorteres, og insekter av alle slag skulle identifiseres. Var hjelp å få når jeg lurte på noe, men store deler av arbeidet var bare meg på labben med et godt utvalg av bøker.

Det var også andre ting som måtte gjøres, et par dager gikk til å forsiktig plukke levende biller av små trær for å deretter sette de inn for frysing. Arbeidet jeg gjorde føltes ved anledning litt tilfeldig, men ettersom jeg forsto de videre testene som skulle gjøres, og for arbeidet som hadde blitt gjort så begynte jeg å forstå hvor viktig min jakt etter små insekter var.  Prøvene tok tid, og det var en hel uke hvor alle dagene mine var tilbrakt i forskjellige rom på labben. Meste parten av mitt opphold har faktisk vært å labben, og etter jeg var ferdig med insekt jakten var det tilbake til prøve sortering.

Sortering av bankeprøver er arbeid som tar tid, det tar spesielt tid når du ikke har gjort det før og ikke kan navnet på de fleste insekter, men etterhvert som jeg kom meg inn i det så begynte jeg igjen å se verdien av arbeidet. Hvis det var for mange av en type insekter må det sprøytes for dette, var det nok nytte-dyr som spiste skadedyr så trengte man ikke sprøyte med noe. Overvåkning av frukthagene og en forståelse av hvordan insektene der påvirker hverandre er et arbeid jeg tidligere ikke hadde forståelse for. Hele prosessen fra prøve innsamling, til sortering og endelig vurdering er en større del av frukt dyrkning enn jeg kunne tenkt meg før jeg endte opp her. Selv om dagene har vært lange, og arbeidet kanskje har vært ensformig, så føler jeg at jeg har bidratt til noe litt viktig, i alle fall hvis man liker pærer og epler fra Hardanger.

Bilde av labplass NIBIO Bilde av NIBIO kontoret

Har heldigvis ikke bare vært lab arbeid på meg, prøve innsamlingen har blitt en av mine yndlings ting her oppe, og utsikten fra fergen er virkelig nydelig. Det skinnende blå vannet i fjorden og solen som skinner inn blant eple trær maler et bilde som nesten virker for idyllisk og nasjonal romantisk Føles som å seile igjennom «Brudeferd i Hardanger».

Er bare noen dager igjen, men har virkelig kost meg med tiden her.

BILDE fra Båttur NIBIOBilde fra eplefelt NIBIO

About hansa

Hans Anders Thorsen Stokkeland er en biologi student ved universitetet i Bergen med interesse for forurensning, skadedyr, parasitter og helse.