Blogginnlegg #2

Våren er endelig kommet for alvor, og blant frukttrærne i Hardanger kan en oftere og oftere få øye på både forskere og studenter som rister av seg vinterdvalen bak skjermen, og svinser rundt i de solfylte frukthagene. Et par av studentene har tilogmed reist helt fra Bergen for å få med seg en uke i de flotte omgivelsene rundt NIBIO Ullensvang i Lofthus i Hardanger.

Jeg har altså nå hatt min første uke på utplassering hos Norsk Institutt for BIOøkonomi sin forskningsstasjon i Ullensvang, og Hardanger har foreløpig levert. Fem dager med strålende sol har gjort arbeidet (ihvertfall det ute) veldig fint, og omgivelsene er helt nydelige. Arbeidet har vært hyggelig og variert, men til tider ganske repetativt.

Prosjektet jeg hovedsakelig har med å gjøre dreier seg om å se på effekten av gjødsling ved økologisk dyrking av ulike eplesorter, som jeg skrev sist. Nå har jeg fått god oversikt over dette, og har i løpet av uka fått være med på både en del av selve gjødslinga, og også markeringsarbeid og systematisering av de ulike feltene. En skal gjennom dette prosjektet prøve å finne ut hvor mye nitrogen som blir tilgjengelige for trærne ved ulike gjødslingsmetoder. Det er fire ulike gjødslingsmetoder pluss kontrollgruppe, som er spredt rundt på ulike felt på ulike plasser i området. To ulike gjødseltyper, en flytende og en i fast pellets-form i to ulike mengder hos hver gjødseltype utgjør de fire ulike metodene. Så selv om det var plommer og moreller som stod i blomst allerede nå, for eplene blomstrer litt seinere, har denne uka blitt brukt til å gjøre ferdig selve gjødslingen. Jeg har vært med på å blande ut de ulike gjødseltypene i tillegg til å spre dette utover selve feltene.

Dette er jo ikke det eneste prosjektet som jobbes med på NIBIO Ullensvang, og et par ledige studenthender var kjærkomment for flere. Dermed var jeg en dag med på å tynne fruktrærne for blomster, og en annen dag fikk jeg i oppgave å telle blomster på et utvalg ulike trær. Med gjennomsnittlig over 200 blomster-kranser på ett tre og over hundre trær å telle blir en etterhvert litt lei såklart, men det må jo til om en skal få noen brukbare resultat.

De neste ukene var det ikke like mye å gjøre på prosjektet jeg er med på, og plutselig er det jo eksamner. Så jeg må vente på at epletrærne skal blomstre og reiser tilbake til Hardanger først uti juni neste gang, for å ha resten av praksisen da.

Utsikt innover Sørfjorden fra 1107moh., like over Lofthus.