Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg rakk aldri å gjøre opp så mange tanker før praksisoppholdet startet fordi det hele gikk ganske fort. Jeg hadde akkurat flyttet til ny by og første måned på Bachelorprogrammet i biologi gikk fort. Det var mye som skjedde på en gang og før jeg visste ordet av det hadde jeg fått utplasseringplass på Runde Miljøsenter.

Bakgrunnen til søkingen gikk ut på at jeg hadde fått innpass for et fag slik at det åpnet seg en mulighet for å velge et annet. Ikke lenge etter skolestart fikk jeg en mail med informasjon om BIO298 som fort vekket interesse. Å få ta del i hverdagen til en biolog over en lengre periode hørtes ut som et spennende opplegg som jeg kunne tenke meg å være med på. Tanken på et praktisk fag ved siden av to andre teoretiske var heller ikke å forakte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg hadde ikke så mye kjennskap til Runde fra før, men jeg visste at senteret befant seg på en øy med helt unikt dyre- og planteliv, og da med særlig fokus på det kjente fuglefjellet. Bare dette i seg selv gav grunnlag for et interessant opphold. Siden det var første gang Runde Miljøsenter skulle ha besøk av praksiskandidater var jeg innforstått med at de omkringliggende faktorene kunne ha behov for noe justeringer. Bortsett fra en del videoanalyse har det vært mye varierende arbeid, noe som gjenspeiler den faktiske hverdagen til en biolog.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg kan ikke si at jeg har savnet noe kunnskap underveis. Side dette er mitt første år på biologistudier har jeg ikke noe særlig foreliggende kunnskap å relaterer til. Jeg synes de ansatte på Runde, og ikke minst Roger som har vært veileder, har bidratt til å gi både meg og Christine et hyggelig opphold som vekker videre nysgjerrighet og entusiasme for faget.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

BIO298 gir mulighet til å se hvordan biologer jobber, knytte bånd med potensielle arbeidsgivere i fremtiden og samtidig få et perspektiv på teorien som læres gjennom fagene. Selv om BIO298 ikke har all verden med skriftlige krav er det mange timer som skal tilbringes borte fra skolen. Derfor er det viktig å planlegge godt og ta med ekstra tid i betraktning dersom en velger å utplasseres et stykke unna. Om jeg hadde fått tilbud om å få bli med på noe slikt igjen ville jeg ikke nølt med å si ja! Si ja du og da vel 😉