Det der er en torsk, ikke sant?


Nå er jeg litt over halvveis i min praksis dette semesteret. Så langt har jeg tilbrakt 2 uker på Runde, en vakker, men nokså øde øy som er så langt ut på Sunnmøre man kommer. Du tenker vel at der er det ikke så mye å finne på, men det skal jeg love deg det er!

På øya med det kjente fuglefjellet ligger Runde miljøsenter, hvor vi har vært så heldige å få være. I denne bedriften med ca. 9 ansatte har vi fått lov til å være med på flere av de mange spennende prosjektene de driver med, som er alt fra turisme til havforskning.

runde4

Her bodde jeg i 2 uker!

Jeg og Frida reiste opp med Hurtigruten fra Bergen en sen søndag kveld, og kom fram til Torvik akkurat i det sola snek seg opp over fjellene. Her ble vi møtt av Roger Kvalsund, som er vår veileder og kontaktperson. Han tok oss med ut på tokt, der vi skulle hente opp vannprøver. Disse vannprøvene ble tatt fra forskjellige dybder i vannet og skulle undersøkes for blant annet klorofyllmengde og oksygennivå.

runde1

Her henter vi opp vannprøver

De neste dagene ble tilbrakt på labben. Her analyserte vi prøvene gjennom måling av turbiditet, titrering for å se oksygeninnholdet og filtrering for å se på klorofyllinnholdet. Det var utrolig gøy å kunne bruke målingsmetoder vi har lært på skolen i praksis, og ikke minst var det gøy å kunne se resultatene analysen ga! Det er noe eget med å kunne følge hele forløpet fra man henter prøvene til å se hvilken informasjon de gir oss.

runde3

Her skal Frida fotografere otolitter, og får god hjelp av Roger!

runde2

Veiing av sedimentprøver

Mye av tiden vi var på Runde ble også brukt på analyse av havbunnsfilmer, og her kommer tittelen inn. «Det der er en torsk, ikke sant?» er en setning jeg har sagt til meg selv eller Frida mange ganger i løpet av oppholdet.

Dette er opptak gjort av Norges Geologiske Undersøkelser (NGU). I filmene har vi bestemt hva slags lysforhold som er (om det er nok lys til fotosyntese) og hva slags bunn det er (grus, sand, stein). I tillegg har vi identifisert alle arter vi har sett. Her har vi virkelig fått bryne oss på alt fra Havmus, store mengder flyndrer og sjøstjerner. Artsidentifisering er noe vi har brukt mye tid på i undervisningen vår, så det har vært utrolig kjekt å kunne bruke det når jeg er i praksis.

Tiden vi ikke har brukt på disse store prosjektene har gått til å få en innføring i de andre prosjektene de driver med på miljøsenteret. Vi har fått høre om Glidere (små rakettlignende målere som glir gjennom vannet og tar blant annet salt- og temperaturmålinger), ROV (Remotly Operated Vehicle), fotografering av otolitter og analyse av sedimentprøver.

Jeg føler at jeg har fått brukt mye av det jeg har lært gjennom de siste to årene. Alt fra småting som hva en radula er, til hvordan titrere og hvordan nøkle seg fram til en fiskeart. Det er først når man må gjøre ting i praksis at man får følelsen av at det man har lært er nyttig. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med at jeg valgte å dra til Runde og det har vært fantastisk å være i et lærerikt miljø med flinke kolleger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *