BIO298 – Praksisplass på Runde Miljøsenter

Hei!11312742_10155639639000307_5884055049746558477_o

Jeg heter Frida Knoop, ny-innflyttet østlending som akkurat har bikket 30 år. Satte mine føtter for første gang i Vestlandets hovedstad, bedre kjent som Bergen by, for en måned siden. Jeg har akkurat startet på biologistudier, og har tidligere jobbet flere år i grafisk bransje. Etter at jeg ble introdusert for livet under vann for ti år siden gjennom et dykkerkurs i Rødehavet, har min forkjærlighet for havet bare blitt større og større. Så da er det kanskje ikke så overraskende at jeg har planer om å ta en utdannelse innenfor marinbiologi. I tiden mellom jobb og studier har jeg reist jorden rundt, dykket rundt om i verdens hav og fått kurset meg som dykkerinstruktør.

Mine tanker rundt praksis går hovedsakelig ut på at man får en liten smakebit på hvilke type arbeidsoppgaver en biolog har, samt et innblikk i hvordan hverdagen deres foregår. Jeg tror læringen i denne type aktivitet er kjempeviktig og ikke minst veldig inspirerende, slik at man kan få en viss peiling på hva som eventuelt kan vente seg etter at studiene er gjennomført. I tillegg er det en flott mulighet for kanskje å skape bånd med en potensiell arbeidsplass i framtiden.

Av tidligere erfaringer innenfor biologi har ikke jeg så mye annet enn biologifag fra videregående, samt et halvt semester fra biologistudier ved Universitetet i Tromsø. På grunn av sistnevnte har jeg fått innpass for matte, som gav meg mulighet for å velge et annet fag. Da jeg fikk mail med tilbud om plasser på BIO298 (yrkespraksis i biologi) var det ikke tvil om hva jeg skulle velge. Det var mange spennende plasser på listen over praksisbedrifter. Uni Research miljø, Naturvernforbundet, Lyngheissenteret på Lyngra, Skolelabratioriet i realfag og NIVA er blant annet noen av bedriftene vi kunne velge mellom. Arbeidsplassene gjenspeiler et enormt spekter av arbeidsmuligheter i forskjellige felt som en biolog kan jobbe innenfor, om det enten er flora, fauna, mikrobiologi eller undervisning m.m.

På grunn av min interesse for havet var det naturlig at førstevalget mitt falt på Runde Miljøsenter. Senteret befinner seg midt i havgapet to timer sør for Ålesund og har samspill mellom sjøfugl og havet som viktig forskningsfelt. Det vil bli utrolig lærerikt å få tilbringe 120 timer her. I tillegg til et særdeles spennende forskningsområdet, er det jo også flotte omgivelser. Et besøk til det kjente fuglefjellet er et must. Og siden det er mye sjøfugl i området må det naturlig nok også være mye fisk. Er jeg ekstra heldig får jeg kanskje tatt meg et dykk i den store og flotte tareskogen 🙂