Ferdig med det gøyeste faget på UiB

Da var tiden kommet hvor jeg har hatt min siste praksistime hos VilVite. Dette semesteret har gått utrolig fort, og det føles ikke lenge siden jeg hadde min første praksisdag. Det er både rart og trist å tenke på at oppholdet nå er over. Siden forrige gang har vi fått testet prosjektet vårt i praksis. Helgen gikk veldig bra og det var mange hyggelige gjester som kom innom for å lære mer om insekter. Det var ekstra gøy at det var gjester som kom spesifikt for insekthelgen. Jeg har fått en helt ny fascinasjon for barn og deres nysgjerrighet, og gleder meg til å bruke diverse triks og knep jeg har lært for å formidle realfag til tanteungene mine. Det har vært en utrolig læringsrik prosess, både selve prosjektet samt oppholdet på VilVite generelt. Jeg er usikker på om jeg kan si noe om at praksisen svarte til forventningene mine da jeg ikke visste helt hva jeg forventet meg på forhånd. Den eneste klare forventninger jeg hadde var at jeg skulle få holde på med noe biologirelatert, og det fikk jeg. Uansett så har jeg hatt en super praksisperiode hvor jeg har blitt skikkelig glad i VilVite og de fantastiske menneskene som jobber der. Det har gitt meg erfaring jeg kan bruke resten av livet.

Bilde til venstre viser bordet hvor gjestene kunne se på insekter og vi kunne fortelle om deres funksjoner og roller.
På bilde i midten kan vi se deilige, spisbare larver fra Voss som ble en stor hit. Her var barna mye modigere enn de voksne til å smake.
Bilde til høyre viser et av insekthotellene som ble bygget. Dette var det stor interesse for.

Jeg hadde litt mer forventninger til selve praksisfaget derimot som stemte ganske bra overens. Jeg har fått masse ny erfaring, lært nye ting jeg ikke ville lært i forelesninger på skolen, og ikke minst lært mer om meg selv. Jeg håper så mange som mulig vil ta dette faget senere fordi det har vært så utrolig gøy. Det beste med faget og oppholdet mitt er nok at jeg har fått ny motivasjon for biologien. Ikke bare av min egen praksis, men og av å lese om andres og se hvilke forskjellige jobbe man kan ha som biolog. Jeg har innsett at biologer kan jobbe med utrolig mye forskjellig, f.eks som på VilVite.