Hei igjen!
Trist nok så er dette mitt siste blogginnlegg. Jeg har storkost meg med faget og kommer til å savne både å være i praksis og å skrive disse blogginnleggene. I begynnelsen var jeg skikkelig usikker på hvordan jeg skulle skrive blogginnlegg og hva jeg skulle skrive om. Vi fikk spørsmål vi skulle svare på underveis som gjorde det litt enklere å skrive.
Mine forventninger til dette faget var å lære om biologer og hvor de jobber. Jeg har hatt et fantastisk opphold hos skolelaboratoriet i realfag. Det er en meget hyggelig og imøtekommende gjeng som jobber der. Jeg ble skikkelig inspirert av arbeidet deres og hvor dedikerte de er. De fokuserer på utdanning for bærekraftig utvikling og utfordrer elevene sine til å undersøke eget lokalmiljø. De har mange spennende prosjekter på gang, blant annet så har de en forskningskampanje i samarbeid med Forskningsrådet, noe de gjør hvert år. I år er temaet plast, med spesielt fokus på de små knottene man finner på kunstgressbaner. Skoler kan være med på å forske på hvor mye av denne plasten blir tatt med hjem etter elevene har spilt fotball på banen. Dette er et spennende og relevant tema som elever kan engasjere seg i.
Det er ikke alle som er glad i realfag. Mange synes det er vanskelig og litt kjedelig. Jeg synes det er gøy å ha vært med på å lage noe som kan bidra med å øke interessen for realfag. Det vanskeligste under praksisen var å skrive artskort som er tilpasset en yngre målgruppe. Målgruppene varierer fra barnehage til ungdomskule og eldre. Å skrive en tekst som en barnehageunge skal kunne forstå er ikke så lett som man tror. Olaug som var veilederen min, hjalp meg underveis, og passet på at jeg unngikk unødvendige fagord som bare biologer forstår. Dette var veldig annerledes enn alt jeg har lært som en bachelorstudent i Biologi og jeg synes det var utfordrende. Da jeg jobbet sammen med Linda, som er barnehagelærer, fant jeg fort ut at det ikke bare er fagord som skal forenkles, men også den generelle språkbruken. Hun jobber med barn hver dag og er godt kjent med språkbruken deres. Ord og begrep må omformuleres og forenkles. Setningene skal være korte og presise. Etter hvert ble jeg vant med å skrive tekstene, og skulle gjerne skrevet de første tekstene på nytt nå som jeg har mer erfaring. Jeg har storkost meg i praksisen og jeg har lært mye underveis.
Siste praksisdagen med kake og is. Vi koste oss med eplekake som Olaug hadde lagt. Det er den beste eplekaken jeg har smakt!
Tusen takk til
Andreas Hellesøy, Brage Førland, Frede Thorsheim, Linda Mork-Knudsen, Odd Johan Bergeland, Ole Edvard Grov og Olaug Vetti Kvam fra skolelaboratorie i realfag.
Takk for meg!
Valentina
Høres ut som en kjekk praksisperiode. Virker som om de gjør et viktig arbeid på skolelaboratoriet for realfag!