Blogginnlegg(4/4) Ferdig hos Sars

Hei,

Dette er nå mitt fjerde og siste blogginnlegg, og jeg er ferdig med praksisperioden. Det betyr at jeg i løpet av dette semesteret har jobbet ca 150 timer hos Sars. Husker at i begynnelsen av semester så virket 150 timer veldig mye, men ukene dette semesteret har gått utrolig fort.

Fra forrige blogginnlegg hadde vi akkurat sendt plasmidene til Tyskland for å sekvenseres. Disse kom tilbake positive, og vi kunne da gå videre med prosjektet ved å elektoporere plasmidene inn i dyrene for å så visualisere med fluoriserende mikroskop. Selv om sekvenseringen viste at DNAet var satt riktig inn i plasmidet, så funket ikke dette neste steget, å elektroporer det inn i dyret. Da vi var ferdige, hadde vi fortsatt ikke funnet ut hvorfor det ikke virket. Jeg har lært mye av dette, og det har vært spennende å erfare forskningsprosessen ved å prøve å endre på metoder for at resultatet skal bli bedre.

Denne praksisperioden har vært veldig lærerik. Vi har fått mye relevant erfaring som kommer til å være nyttig når jeg skal videre på master i molekylærbiologi. Vi har fått mengdetrening på molekylærbiologiske metoder som PCR, midi- og mini-prep og gel elektroforese og lært å jobbe selvstendig på lab. Jeg har trivdes veldig med å jobbe hos Sars og hos den forskingsgruppa vi har jobbet i. Vi har blitt tatt veldig godt imot og inkludert av de andre i gruppa.

Da jeg søkte på praksis hos Sars visste jeg veldig lite om hva det ville innebære og hvilke arbeidsoppgaver vi skulle få. Jeg forventet å få arbeidserfaring, et bedre innblikk i hvordan en relevant arbeidsplass for meg kunne se ut og et variert semester. Disse forventingene ble oppfylt, og har gjort at jeg føler meg mer spent og klar for å starte på en master til høsten.

Takk for meg!