Praksis hos Havforskningsinstituttet – Innlegg nr 3

Hei igjen!

Etter å ha ligget på anker utenfor Cookøyene ble det en rolig periode for oss vitenskapelige assistenter om bord. Dette på grunn av problemer med forskningstillatelser. Det har seg jo sånn at man ikke kan ta prøver og samle inn data akkurat som man vil. I vann som på land er det slik at en stat har rett til å råde over økonomisk utnyttelse av sine egne ressurser. I havet gjelder dette 200 nautiske mil fra kysten til det gjeldende landet, og dette kalles eksklusive økonomiske soner. Innenfor sin eksklusive økonomiske sone er det landet selv som bestemmer hvem som kan utnytte ressursene, og til dels hvilke aktiviteter som kan foregå. Dette gjelder for eksempel fiskeri og energiutvinning, men også forskning. Etter vi forlot Cookøyene gikk dermed mange av dagene med til litt vask og vedlikehold av instrumentene. Kanskje ikke den mest spennende arbeidsoppgaven, men det må gjøres det òg.

Rarotonga, Cookøyene

Ettersom vi hadde litt mer fritid enn vanlig i denne perioden hadde vi også mulighet til å bli med på vaktlag og forelesninger. Som nevnt tidligere er det 90 studenter om bord på båten som tar emnet SDG200: Hav, klima, samfunn – et semesteremne i bærekraft. Det er et tverrfaglig emne som er innom ulike tema, som juss, antropologi og marinbiologi, og studentene som tar emnet kommer fra vidt forskjellige studieretninger. Under marinbiologidelen hadde vi forskningsassistentene et foredrag for studentene om hva vi gjorde på båten, og dataen vi samlet inn. Vi har også hatt studenter med oss når vi har jobbet, og vist dem instrumentene og hva vi driver med. I tillegg til den praktiske datainnsamlingen har vi med andre ord også fått drevet litt med formidling. Her har definitivt kunnskapen jeg allerede har om biologi kommet til gode.

Rarotonga, Cookøyene

Et spørsmål vi har fått flere ganger av studenter om bord er om vi har funnet noe spennende, eller hva vi har funnet ut av. Det er et spørsmål jeg gjerne skulle ha visst svaret på selv også, for det er jo det vi skal prøve å finne ut av i løpet av denne jordomseilingen – hvordan står det egentlig til med havet? Jobben min har vært å samle inn data, mens prøvene i hovedsak blir sendt hjem til Norge for analyse, så svaret må vi nok vente på en stund til. Som marinebiologistudent som også interesserer seg mye for miljø kan jeg i hvert fall si at jeg er minst like nysgjerrig som den neste, og det blir utrolig spennende å se resultatene.

Foto: Malin Nordby Kvamme

– Pernille