Fisk er ikke bare feltarbeid 1

Hei igjen!

Jeg har nå tilbrakt rundt 50 timer i praksis hos havforskningsinstituttet, og jeg trives meget godt så langt.

Det aller meste av arbeidet jeg har utført hittil har vert kontorarbeid. Jeg har brukt tid på å plotte landingsdata for ulike fiskearter helt tilbake til 1950 og frem til 1982. Jeg har da gått gjennom gamle, håndskrevne, dokumenter over landingsdata oppdelt i fylker og satt tallene inn i excel hvor det er lettere å få oversikt over trender over flere år. Det gjør det også relativt enkelt å sette tallene opp i figurer eller grafer.

Å lese disse gamle dokumentene var ikke alltid like lett. Jeg leste dokumentene som skannede pdf filer, hvor noe av oppsettet i var litt rotete å forhold seg til i starten. Det tok litt tid å bli vant til å lese dokumentene, men det ble etter hvert enklere. Oppsettet ble generelt sett mer forståelig jo lengre frem i årstall man kommer.

Grunnen til dette arbeidet var at et forskningsteam skulle bruke tallene, og det ble mye greiere for dem dersom de fikk et grafisk oppsett. Det overrasket meg litt at jeg fikk en oppgave som hørtes såpass viktig ut med en gang, men det var veldig kjekt.

Jeg har også brukt tid på å skrive inn otolittdata i havforskningens datasystem. Havforskningsinstituttet har et stort arkiv over otolitter som er blant merket etter fangstsår, art, fangststed, kjønn og vekt. Det er hovedsakelig alder som leses fra selve otolittene. Otolitter fra hvert enkelt individ får en «adresse», som gjør at man kan lete fram disse otolittene senere om man ønsker. Jeg har ikke lest selve otolittene, men satt inn data som allerede er avlest og notert på papir.

Jeg var også med noen få timer å gå over garn og ruser som skal brukes på tokt senere i år for å se om de var i god nok stand til å kunne brukes. Havforskningen har lov å bruke mindre maskevidder enn det en har lov å bruke ved vanlig fiske.

Jeg opplever arbeidsmiljøet som komfortabelt og vennlig, og har trivdes veldig godt. Før praksis var jeg en smule bekymret for at det som ventet meg etter utdanning kom til å være et livløst kontorlandskap, men dersom praksis så langt er representativt for bransjen, er ikke dette reelt i det hele tatt. Det er heller ikke sånn at man er nødt til å konstant være i akademisk høygir for å utføre oppgavene som trengs. Jeg har et godt grunnlag i forhold til å forstå hensikten bak oppgavene en holder på med, men selve utførelsen av arbeidet jeg har gjort hittil har vert arbeid som man lærer seg hvordan man gjør underveis.

Jeg har kost meg så langt, og ser frem til å fortsette med praksis. Vi blogges!