Hei igjen!
Nå har jeg vært i praksis i litt over 40 timer hos Skolelaboratoriet i realfag. De holder mange gode kurs for lærere som underviser realfag. Jeg fikk være med på et kurs for lærere i Naturfag 2. Der hadde vi om biologisk mangfold på marinbiologisk stasjon ved Espegrend. Kurset varte i to dager fra 08.00 – 16.00 og bestod av forelesninger og praksisarbeid i felt. Dette kurset kunne minne litt om feltkurs i marinbiologi fra Organismebiologi 2 som jeg har vært med på tidligere. Mange forskjellige fagpersoner kom og underviste.
Ute i felt fikk lærerne opplæring i å fiske med garn og ruse, de lærte hvor de forskjellige fiskeartene levde og forskjellige kjennetegn for artene som ble fisket. De lærte om prøvetaking, fiskebiologi og parasitter. Jeg snakket med mange lærere som allerede hadde tatt kurs i Naturfag 1 hos Skolelaboratoriet i realfag. De hadde veldig gode erfaringer med opplegget.
Når jeg ikke er med på kurs bruker jeg mye tid på å lage artskort. Artskort er et av satsingsområdene til Nettverk for miljølære som drives av Skolelaboratoriet i realfag. Artskort er små kort med en liten tekst som beskriver artens kjennetegn med et lite bilde. Nederst på hjørnet av kortet finner du en QR-kode som kan scannes med telefonen. Da kommer du inn på en side der arten er godt beskrevet.
Hensikten med disse kortene er å hjelpe lærerne med å lage et enkelt og kjekt opplegg for elevene ved å bruke dem til undervisning og ute i felt. Da slipper elevene å ta med flora og andre tunge bøker ut i naturen. I Nettverk for miljølære har elevene også mulighet til å legge inn arter de har samlet inn på artsdatabanken.
Artskort er et pilotprosjekt som foreløpig er i en utprøvingsfase. Skolelaboratoriet i realfag har samarbeidet med noen lærere som har testet disse kortene med elvene sine. Vi har fått positiv respons fra lærere og de forteller at elevene blir litt mer engasjerte. Planen framover er at jeg skal bli med lærere og elever bruker artskortene, slik at jeg kan observere når disse kortene er i bruk. Dette ser jeg frem til ettersom jeg får se hva elevene forstår og hva som er vanskelig. Da blir det enklere for meg å utvikle gode artskort som elevene får stor nytte av. Det er veldig interessant å ta del i å utvikle et prosjekt som kan gjøre biologi mer spennende og lærerikt for elever.
Til neste gang
Valentina Jewah
Mitt biologiidol